Op de achtergrond

Onderwijs maken we samen

Al onze collega’s dragen dagelijks bij aan een hoopvolle toekomst voor de kinderen in Salland. Ook de collega’s die buiten het klaslokaal hun werk doen maken daarin het verschil. Marianne en Willy vertellen over hun werk op de achtergrond.

Willy Koopman is 63 jaar en werkt al 14 jaar als conciërge op de Gerardus Majella. Na jaren werkzaam te zijn geweest als metselaar in de bouw, komt hij vanwege rugklachten via de sociale werkvoorziening terecht op de Gerardus Majella. Niet geheel toevallig, want Willy woont pal tegenover de school en deed er al vrijwilligerswerk. Als conciërge verricht hij uiteenlopende werkzaamheden. ´Vandaag heb ik geschoffeld rond het plein,´ vertelt hij. ´En ik doe allerlei hand en span diensten: kopieerwerk, onderhoud aan het gebouw, de tuin, het vuilnis, ramen lappen, de vloeren in de was zetten… Ik krijg mijn dagen wel vol!´ Willy lacht. ‘Er is ook elke dag wel iets dat gemaakt moet worden, want de kinderen hier zijn grote slopers!’ Willy geniet het meest van de afwisseling in zijn werk en het contact met collega’s. ‘Ik vind het fijn dat ik mijn werk zelf kan indelen. Ik kijk altijd met een kritisch oog naar het gebouw en zie wat er vervangen moet worden of moet gebeuren. Als er een goot verstopt zit, ben ik er meteen bij. En als ik in het weekend iets zie dat niet in de haak is, ga ik er heen. Je kunt wel zeggen dat ik er bovenop zit!’ Dankzij Willy zien het gebouw en het schoolterrein er altijd netjes uit en krijgen de kinderen les in een goed onderhouden gebouw. Dat zijn aanwezigheid zo gewaardeerd wordt, vind hij wel eens ongemakkelijk. Bescheiden reageert hij: ‘Het is op zich wel leuk, maar ik ben het niet gewend om complimenten te krijgen. Het is ook niet nodig, want ik doe gewoon mijn werk!’



Marianne Mewe is 57 jaar en werkt als bestuurssecretaresse op het bestuurskantoor. Voorbeelden van haar werkzaamheden zijn het agendabeheer van Maarten en Bart en het notuleren van de Raad van Toezicht en de directeurenraad. Met enthousiasme ontzorgt ze de collega’s op het bestuurskantoor en zet ze haar punctualiteit in om de processen op rolletjes te laten lopen. Marianne zoekt in haar werk altijd de verbinding met het onderwijs en heeft veel voorbeelden hoe ze de verbinding tussen het bestuurskantoor en de scholen ondanks de fysieke afstand tot stand brengt. ‘Ik miste in de aankleding van het bestuurskantoor de link met onderwijs, dus hebben we daar dit najaar iets aan gedaan. Zo hangen er nu een oude gymnastiekbank en een schoolplaat. Ook staan er van die kleine kinderstoeljes. Een ander voorbeeld is de voorkant van de mijnplein-kerstkaart. Daar gebruiken we altijd tekeningen van leerlingen voor. Ook proberen we met de beperkte middelen die we hebben, iets leuks te doen voor de dag van de leerkracht. Ondanks dat ik niet voor de klas sta, voel ik me betrokken bij scholen. Door het telefonisch contact met collega’s en via (bestuurders) Bart en Maarten krijg ik veel mee van wat er op school gebeurt. Toen ik in coronatijd het zoveelste telefoontje kreeg dat er een klas naar huis moest, deed dat me bijvoorbeeld wel wat. Het voelde niet fair dat wij thuis konden werken en leerkrachten voor de klas moesten staan. Daar heb ik wel last van gehad. Ook al ken ik de meeste mensen op de scholen niet, ze voelen wel echt als collega’s.’

Deze en meer verhalen staan in het magazine 'Onze oogst' waarin we een beeld geven van de resultaten na de strategische agenda 2018-2022.