Op basisschool Sancta Maria weten ze het zeker:

‘Bij techniekonderwijs komen andere talenten van leerlingen naar boven’


Al in 2017 kiest basisschool Sancta Maria in Lettele er heel bewust voor om techniek een structurele plek in het onderwijsaanbod te geven. Deels omdat de overheid toch al van plan is om dit onderdeel verplicht in het schoolrooster te laten opnemen, maar vooral omdat de school kansen ziet om via techniek-onderwijs ongekende talenten van kinderen te ontdekken. Vijf jaar later zijn zowel de leerlingen als het schoolteam dolenthousiast over deze keuze, aldus collega’s Marjolein en Cindy. ‘Die pure euforie als iets lukt is prachtig om te zien en te ervaren.’

Het idee ontstaat tijdens de lessen die leerkracht Marjolein Schreurs van basisschool Sancta Maria geeft aan leerlingen die graag extra willen worden uitgedaagd, zo vertelt ze. ‘Deze kinderen liet ik jaren terug al regelmatig onderzoekjes en proefjes doen op technisch gebied. Ik zag dat ze soms oprecht verwonderd waren als ze samen iets nieuws ontdekten en dat ze nieuwsgierig werden naar hoe dingen werken.’

Techniek als vast onderdeel
Daarnaast ziet Marjolein hoe bij de techniekopdrachten vaardigheden als onderzoekend en ontdekkend leren, eigenaarschap en samenwerken aan bod komen. En dat zijn nou net de SLO-leerdoelen1 waar de school nadruk op legt in haar visie- en missietraject. ‘Daarom besloten we in 2017 om techniekonderwijs aan al onze leerlingen aan te gaan bieden’, zo vertelt IB’er Cindy Schuurman. In de drie jaren die volgen krijgt het schoolteam een cursus techniekonderwijs. Via een innovatieproject wordt een subsidie binnengehaald om de benodigde materialen aan te schaffen. En Marjolein volgt de opleiding tot Talentbegeleider. Cindy: ‘Met als resultaat dat in het schooljaar 2020-2021 techniekonderwijs voor het eerst structureel onderdeel uitmaakte van ons schoolrooster.’

Brede blik op talenten
Inmiddels zien Cindy en Marjolein dat dit techniekonderwijs z’n vruchten begint af te werpen. ‘We krijgen een bredere blik op de talenten van onze leerlingen, aldus Marjolein. ‘De één is goed in rekenen, taal, sport of bijvoorbeeld tekenen. Maar bij techniek komen heel veel talenten naar boven waar wij én de kinderen geen weet van hadden.’ Volgens Cindy komt dat omdat je techniek niet uit een boekje leert, maar al doende ontdekt. ‘Bij een opdracht wordt het kind als het ware helemaal geactiveerd. Hij gaat ontdekken, proberen, samenwerken, overleggen en creëren. Hij verwondert en verbaast zich. Wil weten hoe iets kan. En als iets lukt, dan zie je de leerling groeien en dat zorgt weer voor zelfvertrouwen.’

Denken vanuit diverse invalshoeken
Een ander groot voordeel van techniek is dat je fouten mag maken, aldus Marjolein. ‘Een rekensom is ofwel goed, ofwel fout. Maar bij techniek heb je diverse mogelijkheden om een uitdaging op te pakken en tot een oplossing te komen. Je kunt van alles uitproberen. En lukt het niet, dan probeer je het nog een keer of op een andere manier. Kinderen leren zo om vanuit diverse invalshoeken te denken.’

Van uitproberen tot programmeren
Inmiddels heeft basisschool Sancta Maria vanuit de NPOgelden een externe leerkracht aangetrokken om op vrijdag technieklessen te geven, zodat Marjolein tijd heeft om per gekozen thema een leerlijn op te stellen. ‘Voor de vier onderwijsniveaus binnen onze school zet ik per thema de aanpak en de leerdoelen op papier en zorg ik ervoor dat de benodigde materialen aanwezig zijn. De ene keer maken de kinderen zelf een periscoop en de andere keer leren ze hoe ze een Bee-Bot kunnen programmeren. Het is super om te zien hoe enthousiast ze zijn op “vrijdag-techniekdag” en hoe ze samen hun talenten ontdekken.’ Cindy knikt instemmend. ‘Als school zijn we blij dat we aan de hand van techniekonderwijs die ongekende talenten bij onze leerlingen naar boven kunnen halen.’

Marjolein

Deze en meer verhalen staan in het magazine 'Onze oogst' waarin we een beeld geven van de resultaten na de strategische agenda 2018-2022.